چهارسال از عمر دولت دهم و هشت‌سال از زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد؛ رئیس‌جمهوری که با چهار دور سفرهای استانی به تمام کشور، هزاران طرح به تصویب رساند.

آیا ورزشگاه نقش‌جهان تا قبل از آغاز دوره سیزدهم لیگ برتر فوتبال   به بهره‌برداری می‌رسد؟

 اما با نزدیک‌شدن به پایان عمر دولت دهم، نگرانی‌ها زیاد شده است؛ چراکه برخی از این پروژه‌ها یا نیمه‌تمام مانده‌اند و یا اصلا کلنگ اجرایی آنها به زمین نخورده است.دولت از حدود یک سال و نیم پیش اجرای طرحی را به تصویب رساند تحت عنوان «مهر ماندگار» که اگرچه در پی آن برنامه‌هایی در جهت آبادانی کشور درنظر گرفته شد اما یک عیب بزرگ داشت و آن اینکه بسیاری از این طرح‌های مهر ماندگار با توجه به حجم کاری‌شان نمی‌توانستند تا پایان عمر دولت دهم به پایان برسند و همین، نمی‌توانست برگ برنده و قبولی این طرح‌ها باشد. دولتی‌ها اما با جدیت از دنبال‌کردن این طرح‌ها صحبت کردند و در این میان بسیاری از طرح‌ها -هرچند با کمبودهایی که بعضی از مسئولان هم قبول دارند- به‌بهره‌برداری رسیدند و خیلی‌ها هم راه زیادی تا انتها دارند.

ماندگاری مشکلات مسکن مهر

مطمئنا یکی از بزرگ‌ترین بندهای مهر ماندگار، ساخت باقیمانده «مسکن مهر» است. اگرچه طبق آمار و ارقام، بالغ بر صدهزار واحد مسکن مهر در اصفهان تحویل متقاضیان شده اما بسیاری از این واحدها دچار مشکلاتی نظیر قطع آب و برق هستند که همین عامل سبب شده اینگونه اندیشیده شود که دولت تنها در پی بالا‌بردن رقم واحدهای واگذارشده بدون درنظر گرفتن بُعد خدماتی آنها بوده است. از سوی دیگر، بیمه پیمانکاران و کارگران نیز از دیگر مشکلاتی بود که دولت نتوانسته بود تا چندی پیش به آن جامه‌عمل بپوشاند.چندی پیش علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گویی اذعان داشت: «یکی از نیازهای اصلی در طرح‌های مسکن مهر احداث تاسیسات شهری و تأمین خدمات زیربنایی همچون آب، برق و گاز است. همچنین به‌دنبال اعتراض و درخواست پیمانکاران و شرکت‌های تعاونی مسکن مهر استان اصفهان، مشکل بیمه و مالیات شرکت‌های مسکن مهر این استان نیز باید حل شود».از دیگر سو محمود محمودزاده، قائم‌مقام وزیر و مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ابراز امیدواری کرد که تعداد 54 هزار و 500واحد باقیمانده مسکن مهر تا پایان شهریور‌ماه سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. وعده ساخت این تعداد مسکن مهر اصفهان می‌توان که البته رقم کمی هم نیست را نیز به‌احتمال فراوان باعث می‌شود تا مسکن مهر هم در فهرست پروژه‌های نیمه‌تمام بزرگ دولت دهم قرار گیرد.

نگرانی از بودجه 170هزار میلیاردی

چندی قبل انتشار گزارشی مبنی بر تخصیص بودجه‌ای قریب به 170هزار میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه‌تمام دولت در سال پایانی فعالیتش، نگرانی‌های جدی‌ای را به‌وجود آورد. فارغ از واکاوی آمار و ارقام و تشکیک در میزان واقعی تخصیص اعتبارات میان طرح‌های بر زمین مانده، پروژه‌هایی خاک خورده به چشم می‌خورند که تکمیل و افتتاح آنها مطمئنا در طول حیات دولت دهم رقم نخواهد خورد. در این زمینه مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی اعلام کردکه دولت در به اتمام‌رساندن پروژه‌های پیش‌بینی شده در قانون بودجه 91 تنها 10درصد پیشرفت داشته است و بالغ بر 90درصد از پروژه‌ها به‌دلیل عدم‌اتمام در سال 91در ردیف‌های بودجه‌ای سال 92قرار گرفته‌اند که در همین سال نیز با توجه به کوتاه‌بودن عمر اجرایی دولت، نمی‌توان چندان به تمام‌شدن آنها امیدوار بود. حجم اعتبار لازم برای به اتمام‌رساندن این پروژه‌ها که در لایحه 92گنجانیده شده، بالغ بر سه‌هزار و 600میلیارد تومان است. البته با توجه به تغییر دولت در سال 92 به اتمام رساندن این 551 طرح ناتمام عملا بر عهده دولت یازدهم خواهد بود مگر آنکه دولت در قالب برنامه مهر ماندگار بتواند هرطور که شده تعدادی از این پروژه‌ها را به تمام برساند.

463 مصوبه در حال اجرا

محمدرضا رحیمی در آخرین سفری که همراه هیأت دولت در قالب چهارمین سفر استانی به اصفهان داشت گفت: «هرچند قرار است در دور چهارم سفرهای استانی، مصوبه جدیدی نداشته باشیم اما شاهد صدور مصوبات جدیدی درخصوص اختصاص بودجه برای امور کشاورزی و صنعتی استان در این سفر بودیم». وی تعداد مصوبات سه سفر قبلی رئیس‌جمهور به اصفهان را ۸۳۵ مصوبه اعلام کرد و بیان داشت: «این مصوبات در قالب چهار هزار و ۴۷۵ پروژه پیش‌بینی شده بود». به گفته معاون اول ریاست‌جمهوری، از این تعداد ۳۱۴ مصوبه کاملا اجرایی شده و تحقق‌یافته و ۴۶۳مصوبه دیگر نیز در حال اجراست. معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «احداث شش خط راه‌آهن در استان اصفهان از هشت سال گذشته آغاز شده و احداث یک خط دیگر نیز در حال مطالعه و بررسی است».

از همین سخنان معاون اول رئیس‌جمهور می‌توان به سادگی متوجه شد که تمام مصوباتی که در دور چهارم سفر به اصفهان مورد تأیید قرار گرفته هرگز نخواهد توانست در طول دولت دهم به اجرا درآید. البته با توجه به اینکه در آخرین روزهای عمر دولت نهم، موجی از افتتاحیه‌ها رقم خورده بود که البته بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت، اگر این روزها هم با اخبار مربوط به افتتاحیه‌های متعدد مواجه شدیم نباید چندان تعجب کنیم. هنوز از یادها نرفته است که وزارت راه و ترابری دولت نهم در روزهای پایانی عمر این دولت، راه‌آهن 506کیلومتری اصفهان - شیراز را نصفه و نیمه افتتاح کرد که در نوع خودش بی‌نظیر و به یادماندنی بود؛ چراکه به زعم بسیاری از کارشناسان تردد قطار روی ریل‌های این راه‌آهن ممکن بود حادثه‌آفرین باشد. بسیاری از منتقدان محمود احمدی‌نژاد در آن روزها اعتقاد داشتند که افتتاح شتابزده پروژه‌های نیمه‌تمام جنبه تبلیغاتی دارد و انتخاباتی است. حال دوباره و در جریان دور چهارم سفر استانی رئیس‌جمهور به اصفهان، از پروژه بیمارستان 160تختخوابی خمینی‌شهر بازدید به عمل آمد و این قول داده شد که تکمیل ساختمان بیمارستان تا پایان نیمه اول امسال انجام شود که البته با توجه به پیشرفت فیزیکی بیمارستان، اینکه این پروژه تا پایان دولت دهم به پایان برسد تقریبا غیرممکن است.

البته در کنار تمام این پروژه‌های ریز و درشتی که عنوان شد، قول‌های مساعد دیگری نیز برای رفع مشکلات استانی داده شده که از میان آنها می‌توان به حل مسئله خشکی زاینده‌رود و تأمین حقابه کشاورزان شرق اصفهان و انتقال آب دریای مازندران به اصفهان که یک تصمیم فوق‌العاده بزرگ دولت بود و هرگز تا پایان عمر دولت دهم به انجام نخواهد رسید اشاره کرد. علاوه بر این، کمک‌های مالی‌ای که برای اتمام پروژه‌هایی چون پایان ساخت ورزشگاه نقش جهان، متروی اصفهان، تونل سوم کوهرنگ، قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران، ساخت سالن اجلاس بین‌المللی و مصلای بزرگ این شهر درنظر گرفته شد و در تمام این سال‌ها با تأخیر پرداخت شد و ده‌ها طرح اینچنینی دیگر چه در اصفهان و چه در شهرهای دیگر استان، سبب شده تا هم‌اکنون اصفهان را که همواره سرآمد هنر و زیبایی و میراث و جاودانگی بوده به‌عنوان استان پروژه‌های نیمه‌تمام بشناسند.طولانی‌شدن مراحل اتمام این پروژه‌ها حتی اعتراض حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان را نیز در پی داشت. وی چند روز پیش گفت: «بیشترین میزان مالیات پرداختی در کشور متعلق به اصفهان است که مساوی با 20 استان کوچک است اما ساخت چهارپروژه نیمه‌کاره مترو، آب، ورزشگاه نقش جهان و مصلای اصفهان که در دولت‌های قبلی آغاز شده بود در این دولت کندتر شده است و لذا بیان شعارهای مردم اصفهان هنرمند هستند، خوب هستند، ایثارگر و در کشور بی‌نظیرند دردی را دوا نمی‌کند؛ این مردم از قبل همینطور بوده‌اند».

وی ادامه داد: «اگر 30‌متر باقیمانده تونل سوم کوهرنگ نیز تمام شود آب این تونل شش‌متر پایین‌تر است چون سد آن احداث نشده تا آب را برگرداند اما نکردند. دوسال قبل به آقای رئیس‌جمهور گفتم باید سد ساخته شود. گفتند نمایندگان خوزستان مخالف هستند. پس چه باید کرد؟ لذا این پروژه‌ها در حد شعار روی زمین باقی مانده‌اند».در ادامه اعتراضات مسئولان شهری و استانی اصفهان نسبت به طولانی‌شدن مراحل اتمام و تکمیل پروژه‌های دولتی در این استان، چندی پیش نیز عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس شورای شهر اصفهان در گفت‌وگویی عنوان کرد: «مسئولان باید به این سؤال پاسخ بدهند که آیا دولت فعلی به اصل شورا‌ها و استفاده از ظرفیت‌های شورایی در راستای اداره امور کشور توجه کرده است یا خیر؟» وی با بیان اینکه دولت باید اعتبارات لازم را به پروژه‌های مترو، آب و مصلای اصفهان اختصاص بدهد و مسئولان بالادستی باید برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این پروژه‌ها چاره‌اندیشی کنند، افزود: «با وضعیت فعلی بودجه کشور نمی‌دانیم که وضعیت پروژه‌هایی مانند مترو، نقش جهان و مصلای اصفهان به کجا می‌رسد».

به‌هر ترتیب روزشمار پایان عمر دولت دهم آغاز شده و حال اصفهان چشم انتظار رئیس‌جمهوری است که تدبیری اساسی و تأثیرگذار بر پروژه‌های بی‌شمار شهری و استانی انجام داده و اصفهان را از این هجمه پروژه‌های نیمه تمام دولتی نجات دهد.

کد خبر 213213

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز